Publicerad den

Så fotar du modeller för e-handelssidor

Det bildas fler och fler e-handelsföretag där du enbart kan köpa kläderna online. Detta är något som har uppkommit till följd av pandemin men det var redan stort innan. Det innebär att fotograferna har massor med löpande jobb att göra eftersom det ständigt kommer in nya kläder som byxa dam, nederdelar och kappor, bara för att nämna några. Men hur fotar man dessa plagg på ett bra sätt, och hur skiljer sig de fotograferingarna från modereportagen?

Så fotar du för en modesajt

En byxa dam är lätt att fota när den ligger ner. Men man vill ju inte fota den så eftersom kunden då inte ser hur den ser ut på. Istället ska den sitta på en modell som visar flera olika poser så att det syns exakt hur byxan faller. Det får gärna spelas in en kort video också när modellen går och rör lite på sig så man ser hur byxan rör sig när bäraren själv är i rörelse. Det är viktigt att foton på en e-handelssajt för mode ger ett bra ljus och rätt färgåtervinning så att kunden får hem den produkt han eller hon har tittat på och köpt. Det är också viktigt att man visar plaggets olika detaljer. Låt säga att en byxa dam har prydnadsknappar någonstans eller att den har sömmar baktill eller speciella fickor. Dessa detaljer måste den potentiella köparen se så man får ett hum om vad man köper. Alla dessa detaljer behöver normalt inte visas i ett modereportage utan där handlar det mer om stämningen och bilderna.

Under pandemin när folk knappt kunde ses överhuvudtaget uppkom också en annan typ av fotografering, nämligen selfies av modellerna och kläderna. Butikerna skickade kläderna till modellerna som bar dem och fotade sig själva så att man kunde upprätthålla shoppingmöjligheterna för kunderna.

I ett modereportage handlar det mer om konst

Även om ett modereportage ska visa kläderna så handlar det också mycket om accessoarer och stämning. Visst ska det få kunden att bli inspirerad men det är också det som det faktiskt handlar om. När man handlar online vill man faktiskt se vad man köper, sedan är det naturligtvis viktigt att kunna se vad man kan kombinera kläderna med. Men i ett modereportage handlar det mer om hela looken än ett specifikt plagg. Bilden blir mer konstnärlig och ofta reser man någonstans för att göra ett modereportage. När man fotar för en modesajt är man nästan alltid i en studio med neutral bakgrund som inte tar fokus från kläderna. Dock börjar även modesajter som Zara och H&M också göra modereportage för att man också ska få mer inspiration till att köpa plaggen. Du kan alltså ofta hitta både och.